Proširenje puta od Beograda do Zrenjanina neophodno jer je to uslov za privlačenje novih investitora na teritoriju Banata. Ipak, u poslednjih sedam dana mogli smo čuti tri različite verzije o tome kako će taj put izgledati i kuda će ići.
Nedavno je Insajder ukazao da će za planirano proširenje Zrenjaninskog puta država morati da otkupljuje zemljište koje je nedavno kao imovinu PKB-a prodala kompaniji Al Dahra. Odmah nakon toga ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović je tvrdila da je odlučeno da se odustane od planova objavljenih na sajtu ministarstva. Kako je navela do Zrenjanina će se graditi autoput, na „drugoj lokaciji“.
Nekoliko dana kasnije, predsednica Vlade Ana Brnabić je rekla da još nikakva odluka nije doneta. Dok je Predsednik države u nedelju obećao izgradnju auto-puta. Sudeći prema kilometraži o kojoj je govorio praktično je ukazao da će trasa puta biti baš ona koja prolazi preko zemljišta koje je prodato Al Dahri.
Vučić je precizirao da će se put Zrenjanin- Beograd graditi u dužini od 56 kilometara. Auto-put te dužine može se graditi samo na postojećoj trasi, a ne na nekoj “drugoj lokaciji” o kojoj je prethodno govorila ministarka građevinarstva.
Moguće je da se veza između Beograda i Zrenjanina uspostavi preko Pančeva, ali bi ta trasa bila znatno duža, a samim tim i skuplja za izgradnju.
Nikakva planska dokumentacija za izgradnju auto-puta još ne postoji. Postojeća dokumentacija pokazuje da je država planirala izgradnju brze saobraćajnice do Zrenjanina, ali je istovremeno prodavala zemljište neophodno za njegovu realizaciju.
Na osnovu zvanične dokumentacije, vidi se da je Republika Srbija mesecima pre prodaje zemljišta PKB-a kompaniji Al Dahra, planirala proširenje Zrenjaninskog puta odnosno izgradnju brze saobraćajnice od Beograda do Zrenjanina.
Prema analizi Insajdera , najmanje 27 parcela koje su prodate Al Dahri nalaze se odmah pored Zrenjaninskog puta i obuhvaćene su Prostornim planom Ministarstva građevinarstva za izgradnju brze saobraćajnice Beograd-Zrenjanin. Taj plan je prošao javni uvid u aprilu prošle godine, pet meseci pre prodaje imovine PKB-a.
Na osnovu tog plana, pre tri meseca Uprava za kapitalna ulaganja AP Vojvodina sprovela je tender za izradu tehničke dokumentacije za izgradnju brze saobraćajnice do Zrenjanina. Taj tender je raspisan neposredno nakon što je oglašena prodaja imovine PKB-a.
U tenderskoj dokumentaciji se navodi da je “projektant obavezan da se pridržava rešenja iz Prostornog plana Ministarstva građevinarstva kao i da je zadatak izrada pojekta izgradnje druge kolovozne trake i rekonstrukcija postojoće kolovozne trake državnog puta Zrenjanin – Borča.
Ukoliko postojeći projekat bude realizovan, država će od Al Dahre morati da otkupljuje zemljište po tržišnoj vrednosti.
Da bi za otkup tog zemljišta Republika Srbija mogla da plati i do 20 puta veću cenu od one po kojoj je zemljište prodato Al Dahri pokazuju podaci o nedavnoj ekproprijaciji poljoprivrednog zemljišta za izgradnju deonice Koridora 11 od Surčina do Obrenovca.
Država je zbog izgradnje tog puta, vlasnicima zemljišta u Jakovu i Boljevcu 2016. godine morala da plati nadoknadu u iznosu od 25 do 50.000 evra po hektaru, dok je za hektar poljoprivrednog zemljišta u Surčinu isplaćivano čak 130.000 evra po hektaru.
Kroz postupak privatizacije PKB-a, zemljište je Al Dahri prodato po ceni od 4.700 evra po hektaru.
Izvor: Insajder
Da bi se izgradio autoput do Zrenjanina moraju da se koriste njive PKB-a i da se ruse objekti istog jer je to jedini nacin da bi se ostvario taj projekat jer put moze da se siri samo na istocnu stranu tj. na stranu gde se nalaze objekti PKB-a i zemljiste PKB-a. Zato je tzv. AL DAHRA kupila PKB i to za male pare. Zarada tzv. AL DAHRE ce biti enormna dok ce PKB biti na velikom gubitku.