Leva Obala Beograda Info – LOBI kao HOBI

Vatrogasci Borča

Vatrogasci, ko su ti ljudi?

u Bili smo... od
Bitolj – Restoran i kafana

Prošlo nedeljni požari su nas naveli da se zapitamo ko su ti ljudi? Sasvim obični ljudi koji rizikuju sopstveni život spasavajuću tuđi. Nemaju moći Supermena da lete ili Spajdermena da se penju, niti savremenu opremu kao Betmen, ali imaju veliko i snažno srce kad je najpotrebnije.

Želeli smo da saznamo nešto više o njima, njihovom poslu, herojskim delima, tužnim i veselim pričama, pa smo se uputili u vatrogasni vod smešten u naselju Borča u ulici Ivana Milutinovića.

Da ovu priču ispričamo na najbolji mogući način, pomogli su nam vatrogasci Vidović Nenad (44) koji je u službi 20 godina i njegov mlađi kolega Đorđević Miloš (29), na našu veliku radost obojica su iz Borče, ovim putem im se zahvaljujemo još jednom na izdvojenom vremenu.

Uz prijatnu dobrodošlicu, kao po običaju kaficu, seli smo da porazgovaramo sa ljudima koji skidaju mace sa drveća, gase velike požare, ukljanjaju ledenice, spašavaju građane.

Lobi: Prvo pitanje je bilo, kako ste momci?
Odlično… upravo smo se vratili sa intervencije. Odmah smo upitali kakve? I saznali da je na potezu između Besnog Foka i Vrbovskog gašen požar na 10 hektara u šumi. Kod njih nema šale, a ljudi pale li pale.
Lobi: Kako se postaje vatrogasac?
Uz pesmu nam odgovoriše „Davno beše sećam se ja…“ (smeh). Moramo malo da se prisetimo, putem konkursa, koji nisu uvek javno raspisani. Potrebno je da si psiho-fizički spreman, jer se vrši fizička i zdravstvena provera, da nisi osuđivan tj. da je dosije čist, koji naravno proveravaju u MUP-u. Nakon toga sledi terorijska i praktična obuka koja traje 6 meseci. Razlikuju se obuke za vozača-vatrogasca i vatrogasca, vožač mora da poseduje C kategoriju. Ranije su obuke trajale duže, sugerisao je Nenad.

Lobi: Najčešće greške ljudi koje dovode do požara?
Mi uglavnom stignemo kad je već kasno, tako da tačan uzrok ne znamo. Kad je potrebno da se tačno utvrdi, koji je uzrok požara, posebna služna to ispituje. Uglavnom je to nešto što svi znamo, zaboravljen uključen šporet, grejalice, produžni kablovi, ali definitivno su uvek ljudi glavni faktor nastanka požara. Pogotovo u letnjem periodu kad pale osušenu travu ili đubre, onda dune vetar prenese gde ne treba i eto problema.

Lobi: Primer jednog poziva?
Na primljen poziv, vožač trči ka vozilu sa opremom, ostali u trku oblače uniformu, izlaze najkasnije u roku od 1 minuta (šta više reci). Na licu mesta, u zavisnosti od situacije koju zateknemo, uvek nam je prioritet spašavanje ljudskih života i njihova evakuacija. Ukoliko je požar u pitanju istovremeno počinjemo i gašenje, vitno koristimo za brzo gašenje požara sa visokim pritiskom, sve zavisi od velične požara. Bitno je lokalizovati požar da se ne širi dalje, pa onda dogasivanje istog.

DOBROVOLJAN RAD
U zimskom periodu su čistili sve prilaze i okolne puteve oko osnovnih škola i predškolskih ustanova, doma zdravlja, mesne zajednice i policije u Borči.

  EKSKLUZIVNO: Most Zemun-Borča iz vazduha, 2014

APEL ZA SVE
Da ne pale vatru, da zovu na vreme, da se vozila sklanjaju sa puta kad idu na intervenciju, da oni sirenu ne pale radi šale, da se ne parkiraju na parkingu ispred vatrogasne stanice u Borči.

 

Lobi: Najveće akcije u kojima su učestvovali, ovde u lokalu i dok ste u službi?
Uh ima ih dosta, Imlek pre par godina, gasili smo magacin pet ambalaže,trajalo je 24 sata, učestvovalo je preko 30-tak vatrogasaca, 10 vatrogasnih vozila, ali su imali i dobru hidrantsku mrežu pa je to olakšalo posao. Bilo je dosta rizično, jer je skladište amonijaka bilo sa jedne strane i kotlarnica na gas sa druge, ali sreća nije bilo povređenih. Interesantno je da je dojava bila da su se zapalili strujomeri koji su bili u blizini.

Dok smo u službi, recimo rafinerija nafte Pančevo za vreme bombardovanja, veliki rezervoari, danima i noćima je trajalo gašenje i lokalizacija požara, strahovali smo za život, nije sve jedno kad svaki čas nešto može da eksplodira.

Sve to zavisi od veličine objekta koji se gasi, ali svaka intervencija je bitna, najbitnije da ljudi životi nisu ugroženi to je najteže.

Lobi: Prosek godina opreme kojom raspolažete?
Trenutno imamo dva vozila, navalno i cisternu, sigurno su 15-tak godina stari, kao i osnovna oprema u vozilu, pumpe za visok i nizak pritisak, turbomlaznice, razvalni alat, alat za sečenje kola, specijalni alati itd. Najgore je kad su creva stara i dotrajala, jer pod pritiskom može da dođe do izletanja spojeva, to može da ubije nekog.

Takođe imamo i ličnu opremu: zaštitnu uniformu, zaštitne rukavice, zaštitne čizme, kacigu/ šlem, opasač, sekiricu i lampu, po potrebi gas maska, to menjamo češće.

  Noćno asfaltiranje i krpljenje Zrenjaninskog puta od Koteža do Borče

Lobi: Šta nikada nećete zaboraviti?
To su uvek su najtužniji momenti, kad se desi neka tragedija. Saobraćajne intervencije su najteže, brza vožnja, kad ima ljudskih žrtvi, kad ginu mladi ljudi…

Lobi: Najrizičniji momenti u nekoj intervenciji?
Generalštab, dok smo stigli na intervenciju zadesio nas je drugi nalet napada, 12 vatrogasaca je zadobilo lakše i teže povrede. Ja (Nenad) sam se nalazio pored vatrogasnog vozila, u momentu udara, proleteo sam ispod kamiona, bio sam u nesvesti, ali nisam ozbiljnije povređen, nosio sam samo gips na nozi.

Lobi: Herojska spašavanja i odlikovanja?
Ma kakvi, vatrogasci su ti najmanje cenjeni ljudi u Srbiji, kad je potrebno prvi smo, ali kad treba da se nagradi onda smo poslednji. Kažu nam kolege koje su otišle „preko“, kad pomeneš da si vatrogasac, svi ti se klanjaju. Ovde nas se sete samo kad gori, onda smo heroji, kad ne gori, ko su ti ljudi.

Lobi: Šta biste menjali?
Status. Kako to mislite status? Status Specijalne jedinice, pa ne gasimo mi samo požare, radimo sve za šta drugi nisu odgovorni ili naodređeni, plus sve po potrebi. Jer da imamo status specijalne službe, imali bi sve što nam je potrebno za obavljanje ovog posla.

Lobi: Ko su vatrogasci?
Savremeni heroji (smeh), mi smo obični porodični ljudi koji rade svoj posao. Možda nekad budemo specijalci.

Što se nas tiče Vi ste već “specijalci”. Hvala Vam

Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča
Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča
Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča Vatrogasci Borča

Povezane teme:

5 komentara

  1. Odlicna ideja, podstakli ste i ove sa Rts-a ..udarna i prva vest u dnevniku Situacija vatrogasaca u zemlji…samo je njih 3.000 a stete koje sprecavaju neprocenjive..uz komentar ne moze se samo srcem i hrabroscu vec i adekvatnom opremom!
    Vama svaka cast za intervju! 🙂

  2. u pravu su,ovde u francuskoj, vatrogasci su em najbolje placeni em najbolje opremljeni i veoma cenjeni,i jos imaju mnogo beneficija,pocevsi od placanja mesecne markice za gradski prevoz pa nadalje,imaju prednost i pri konkursima za stanove,prednost i kada traze kredit u banci za kucu stan,ovde je velika cast biti vatrogasac,gomila klinaca kada zavrsavaju skolovanje bi zelela da budu vatrogasci,ali u vatrogasce primaju samo odredjene ljude,koji mogu i da pomognu u svemu ne samo u gasenju pozara,ovde se prvo zovu vatrogasci pa tek policija pa tek hitna pomoc,jer vatrogasci su veoma obuceni i u davanju hitne medicinske pomoci,ovde su vatrogasci specijalna jedinica civilne odbrane uopsteno,svaka cast nasim vatrogascima u srbiji ali bili bi jos bolji i efikasniji kada bi se prema njima ophodilo kao ovde
    pozdrav iz pariza od bivseg komsije
    Slobodan Zdravkovic

    • Drago nam je da Vam se svidela naša reportaža i posebno nam je drago što nas pratite i van granica leve obale Beograd i Srbije. Nadamo se da ćete češće svraćati ovde.

Ostavite odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljena.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Poslednje iz Bili smo...

Idi na Vrh