Leva Obala Beograda Info – LOBI kao HOBI

SPECIJAL: Mit o “zelenom talasu” na Zrenjaninskom putu

u Iz našeg ugla... od
Tara – T2

Mit o “zelenom talasu” na Zrenjaninskom putu, za one koji to ne znaju glasi: “Zbog smanjenja gužvi na Pančevačkom mostu u jutarnjem špicu semafori su sinhronizovani tako da zadržavaju više vozila na istim”.

Da krenemo od početka: Šta je “zeleni talas”?

Zeleni talas je sistem upravljanja saobraćajem. Primenjuje se u velikim gradovima gde je značajan saobraćaj automobila i sličnih vozila koja za posledicu ima zagušenje ulica.

Prvi sistem zelenog talasa u Beogradu je primenjen sedamdesetih godina dvadesetog veka u ulici kneza Miloša. Sistem je da ako se vozilo kreće definisanom brzinom, ulicom koja ima zeleni talas, ono kada se pokrene stalno će nailaziti na upaljeno zeleno svetlo na semaforima.

Stiče se utisak da se zeleno svetlo sa semafora na semafor prenosi kao talas. Prvi sistemi su bili izvedeni pomoću mehaničkih releja koja su u datom momentu uključivala zeleno svetlo.

zeleni-talas-2016-01

Današnji sistemi upravljanja saobraćajem su daleko složeniji. Primenjuju se tv kamere, senzori koji mere redove vozila pred semaforom, upravljanje je iz centara. Koriste se složeni matematički modeli.

Moguće je menjati brzinu, koja je ispisana na dispeleju pored semafora. Vozači samo treba da poštuju uputstva sa displeja. Brža ili sporija vožnja od navedene nužno će izazvati da vozač u jednom momentu nailazi na crveno svetlo.

Zanimljivo:  Sudar kod Pupinovog mosta, vozilo završilo u kanalu

Ako je moglo 70-tih zašto onda ne bi moglo u ovom veku!

Zrenjaniski put na teritoriji Beograda

Grad je napokon preuzeo nadleznost od države za deo Zrenjaninskog puta ne teritoriji Beograda. Iako je nadležnost prešla još u aprilu ništa značajno se nije promenilo.

Zrenjaninski put od Borče do Pančevačkog mosta ima tačno 13 semafora i 0 kamera. Razdaljina od prvog do poslednjeg semafora je tačno 5,9 kilometara.

Iako je u pitanju magistralni put sa 4 saobraćajne trake koje su betonskom ogradom fizički odvojene zbog toga što prolazi kroz naseljeno mesto ograničenje brzine je 50 km/h.

Kada bi se kretali ograničenom brzinom sa “zelenim talasom” pomenuta kilometraža bi se prelazila za 7 minuta.

Semafori u Beogradu

U Beogradu je pre 8 godina otvoren Centar za upravljanje saobraćajem da bi se lakše regulisao saobraćaj u glavom gradu. On omogućava neprekidno snimanje saobraćaja, protoka vozila, brzinu i kategorije automobila. Podaci dobijeni na taj način koriste se za pravljenje programa za upravljanje saobraćajem, kao i za uređenje rada semafora.

zeleni-talas-2016-02

Samo jedna petina semafora u gradu funkcioniše u zavisnosti od uslova u saobraćaju u realnom vremenu, dok na više od 500 raskrsnica saobraćaj regulišu stari semafori sa unapred definisanim signalnim planovima.

Da li je možda to, što Zrenjaninskom putu nema niti jedne kamere koja snima i prati saobraćaj, razlog što niko ne reaguje?!

Zrenjaninski put odavno nije magistrala

Zrenjaninski put odavno nije magistralni put već bulevar. Da bi zaista bi bulevar, pored novog imena, potrebno je umesto betonske ograde napraviti zeleno ostrvo sa drvoredom, izgraditi trotoare i biciklističke staze sa obe strane puta.

Zanimljivo:  Kineski Šandong zainteresovan za auto-put od Zrenjanina do Beograda, preko Borče

Sve ovako navedeno na jednom mestu deluje više kao naučna fantastika nego realnost.

zeleni-talas-2016-03Bilo bi lepo da sve što smo nabrojali ostvari u doglednoj budućnosti ali sad ne tražimo previše već jednostavan “zeleni talas” na Zrenjaninskom putu.

Ne tražimo da semafori funkcionišu u zavisnosti od saobraćajnih uslova u realnom vremenu, bilo bi lepo ali nije neophodno.

Ne tražimo ni semafore na detekorski rad, jednostavno tražimo da neko od nadležnih uzme u ruke predmet “Zrenjaninski put”, očisti prašinu sa istog, prouči i ponudi rešenje.

zeleni-talas-primer

Niti jedno rešenje nije idealno, ali testiranjem, praćenjem saobraćaja i anketiranjem onih koji svakodnevno prolaze ovim putem može se doći do rešenja koje će svima odgovarati.

Verujemo da će “zeleni talas” na Zrenjaninskom putu smanjiti gužve, uticati na bezbednost saobraćaja, samim tim smanjiti broj saobraćajnih nezgoda i osigurati veću propusnost.

Pozivamo sve sugrađane da podele ovu vest na društvenim mrežama kako bi pre stiglo do nadležnih! ↓

Povezane teme:

5 komentara

  1. Odlican clanak. Pravo novinarstvo u moru senzacija , jedna prica koja je bitna za zivot , a ne prljava trka za brojem pregleda.
    Cestitam i podrzavav inicijativu.

  2. Jos jedna bitna stvar je konacna promena ogranicenja brzine na novom putu ka Pupinovom mostu sa 50 na bar 80 ili 100 km/h…

  3. Iz ličnog iskustva, smatram da bi dobro rešenje na Zrenjaninskom putu bilo par kružnih tokova, regulisanih semaforima, zbog sve većeg broja vozača koji se okrecu polukružno čak i preko pešačkih prelaza ili dodatne trake za skretanje u levo ili desno.

  4. Ovo je super sto se tice zrenjaninca A šta je sa stajalištem mokar sebes pun rupa i vode kad pada kiša autobusi nemogu da stanu od vode jer putnici gaze pravo u velike bare pod za levu obalu:-)

Ostavite odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljena.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Poslednje iz Iz našeg ugla...

Idi na Vrh