Po zakonu od danas 1. novembra do 1. aprila sva putnička vozila moraju imati sve četiri zimske gume ako se na putu nalazi led, sneg ili poledica.
Dubina šare mora biti najmanje četiri milimetra, a ako nema snega i leda na putu zimski pneumatici nisu obavezni.
Ipak zbog bezbednosti u saobraćaju preporučuje se zamena, jer letnja guma na zimskim temperaturama gubi svoja svojstva.
Kao što letnje nisu dobre za zimu, tako ni zimske gume starije od pet-šest godina takođe nemaju potrebna svojstva iako je šara dobra.
Nabavka novih zimskih guma predstavlja ozbiljan trošak, pa se upravo zbog toga mnogi odlučuju za polovne gume.
Jer pored izdvajanja za gume potrebno je platiti demontažu, montažu i balansiranje, a ko nema gde da drži gume i skladištenje.
Zaključak je da se bez zimskih guma ne može!
Kazne ako nemate zimske gume
Ako nemate zimske gume budite spremni da platite kaznu od 6.000 do 20.000 dinara, odnosno ako ste firma kazne su od 100.000 do 800.000 dinara.
Takođe, ako imate zimske gume i nemate lance u prtljažniku (u vožnji van grada) spremite se za kaznu od 3.000 dinara.
Udes bez zimskih guma
Ako ste imali sudar, a niko nije na vanrednom tehničkom pregledu proverio kakve pneumatike imate, da li ste sa letnjim ili „ćelavim” zimskim gumama vozili po snegu, onda će osiguravajuća kuća kod koje imate obavezno osiguranje isplatiti štetu.
Kada je u pitanju mali sudar, pa se samo popunjava evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, bez dolaska policije, situacija je jasna, niko neće proveravati kakve gume imate.
Ako je u pitanju ozbiljniji udes, pa dođe policija, može da obrati pažnju na vaše pneumatike ili ne. Dosta neodređen stav imaju i osiguravajuće kuće koje isplaćuju odštetu, čak i ukoliko ste izazvali udes sa letnjim gumama, a one nisu direktan uzrok.
Sve ovo ne važi ako ste krenuli u inostranstvo. Savet je, bez obzira na zakonsku regulativu zemlje u koju putujete ili zemalja kroz koje prolazite, ne krećite na put bez zimskih pneumatika. Zakoni i odštete su rigorozni, a mala ušteda može da se pretvori u velike troškove.
Tražili smo mišljenje stručnjaka iz lokala
I ove godine smo se obratili Auto-Keš Centru koji već pune dve decenije posluje u Borči i dobili odgovore na postavljena pitanja.
Da li bi pre kupili polovnu gumu poznatog svetskog brenda sa dobrom šarom ili novu zimsku gumu manje poznatog brenda?
– Svim svojim prijateljima najiskrenije savetujem da kupe novu gumu. Ne zato što se mi bavimo tim poslom već smatram da je to jedino ispravno. Srećan sam čak i kad ne kupe kod nas – kazao je kroz osmeh Ivan Ranković.
I dodaje, znamo kakav rizik nosi vožnja sa polovnim gumama i da na kraju jeftinije uvek ispadne skuplje. Nova guma čuva vozača, suvozača, saputnike, porodice i sve druge učesnike u saobraćaju.
Koje brendove zimskih guma preporučujete?
– Uvek preporučujemo brendove poput Michelin, Dunlop, Goodyear, Bridgestone kada su u pitanju veće dimenzije guma. Naravno čim su pneumatici veći onda je i cena jaka, ali i vozilo je uglavnom zskuplje pa cena opravdava kvalitet – rekao nam je Ivan Ranković, direktor Auto Keša.
Kada su u pitanju automobili srednje klase (sa gumama do 16 cola) preporučujemo Tigar, Lassa, Kleber, Fulda, Debica itd. Svi ovi brendovi su ustvari podbrendovi gigantskih grupacija čija je osnovna delatnost usmerena na proizvodnju najsavremenijih pneumatika.
Pored troškova za nove zimske gume, postoje i dodatni troškovi, šta imate da kažete na to?
– Mi već godinama našim kupcima prilikom kupovine guma u Auto-Keš Centru obezbeđujemo besplatnu demontažu i montažu. Znamo kakva je finansijska situacija u zemlji pa će ovo sigurno značiti mnogima. Jedino što je obavezno jeste balansiranje guma koje se svakako radi prilikom zamene guma – završio je prvi čovek Auto Keša.
Dragi sugrađani na vama je da odlučite koju ćete gumu kupiti i gde ali mi vam svakako preporučujemo da zamenite letnje gume sa zimskim ili onim za sva godišnja doba.
Na taj način jer izbegavate da budete kažnjeni a najbitnije od svega ne ugrožavate sopstvenu bezbednost kao i drugih osoba koje se voze s vama u automobilu.