Skoro svako drugo vozilo nije prošlo iz prve tehnički pregled i to najčešće zbog neispravnih kočnica, trulog prednjeg i zadnjeg lonca izduvnog sistema i kuka van gabarita – bilans je kontrole ispravnosti vozila po novom pravilniku koji je na snazi pune tri nedelje.
U Udruženju „Tehnički pregled vozila“ ističu da čak 40 odsto vozila nije prošlo tehnički pregled iz prve od kako se od 5. jula primenjuje novi pravilnik.
Najveći problem imaju starija vozila, pogotovo, „zastave“. Recimo, kod gotovo svakog „juga“ neispravne su bile zadnje kočnice. – objašnjava Božidar Ivković, kontrolor u jednom od servisa.
Prema njegovim rečima, kod mnogih automobila neispravne su kuke. Uglavnom je reč o neatestiranim kukama koje su van gabarita vozila. U takvim situacijama vlasnici treba ili da atestiraju ili da je skinu i postave takozvanu euro kuku.
Svako peto vozilo imalo je u prethodne tri nedelje neispravne izduvne gasove na tehničkom pregledu. Vlasnici tih vozila imaju rok po novom pravilniku do 5. jula 2021. godine da to isprave. Najveći problem u vezi sa nedozvoljenim izduvnim gasovima prave neispravni katalizatori i sonde.
Međutim, kod nekih su truli i prednji i zadnji lonac što je dokaz dubinske korozije i takvi nisu mogli da prođe tehnički pregled – objašnjava Ivković.
Prema njegovim rečima, „padalo“ se na tehničkom pregledu i zbog razbijenih stakala i retrovizora odnosno neatestiranih folija na šoferšajbni.
Ipak, kontrolori nisu bili toliko rigorozni u vezi sa ulubljenjima na limariji. Na primer, prolazili su automobili sa ulubljenim krilom i vratima. Naravno, pod uslovom da mogu da se otvore vrata. Jedino nismo puštali otkinute branike i oštre ivice, objasnio je Ivković..
Ko ne prođe tehnički pregled ima mogućnost da popravi uočene nedostatke u roku od tri dana i pritom neće ponovo morati da plaća kontrolu ispravnosti.
Uglavnom su ljudi koristili tu mogućnost i prolazili tehnički pregled iz drugog pokušaja – podvlači Ivković.
Svi u strahu, ali najbahatiji vlasnih „besnih kola“
Gromoglasne najave rigoroznog i detaljnog tehničkog pregleda po novom pravilniku navukao je strah svima.
Naravno, prilično su uznemireni i vlasnici starijih vozila – priča Ivković.
Preplašeni su i kontrolori i vlasnici vozila. Uglavnom su kontrolori mlađi ljudi koji u strahu obraćaju pažnju ponekad i na nebitne stvari za bezbednost vozila.
On još dodaje da su nabahatiji oni koji imaju limunzine, nove i skupe automobile. Oni su do sada uglavnom prolazili tehnički pregled na neviđeno preko agencija za registraciju vozila. Sama činjenica da sad moraju da dođu na tehnički pregled čini ih nervoznim i besnim.
Imali smo slučajeve da ne žele da stave vozilo na valjak jer im se navodno habaju tako pneumatici. Mnogi su nam čak i pretili – ističe Ivković.
Najveća promena – dužina pregleda i fotografisanje
Ivković tvrdi da novi pravilnik nije doneo mnogo novina u vezi sa tehničkim pregledom. Kontrola je sada malo detaljnija jer mora da traje od 30 do 35 minuta. Takođe, novo je i to da mora automobil da se fotografiše iz četiri ugla i da na jednoj slici treba da se vidi kontrolor.
Šta se ne toleriše:
- neispravni uređaj za zaustavljanje
- neispravni uređaj za upravljanje
- dubinska korozija
- oštećeni pneumatici ili ako je dubina gazećeg sloja manja od fabričke
- neispravni svetlosno-signalni uređaji
- oštećena ili nečitljiva identifikaciona oznaka
- veliko naprsnuće šoferšajbne
- blatnjavo vozilo
Šta će se i dalje tolerisati:
- polomljeni prednji far
- naprsline šoferšajbne od nekoliko centimetara
- izduvni sistem koji nije potpuno ispravan*
- nedostatak katalizatora*
*tolerancija do 5. jula 2021.