Leva Obala Beograda Info – LOBI kao HOBI

Počelo zaprašivanje komaraca

Zašto nema zaprašivanja komaraca avionima iz vazduha!?

u Istraživali smo... od
Tara – T2

Poslednji put zaprašivanje komaraca avionima iz vazduha je izvedeno 11. avgusta 2014. godine kada su avioni preletali glavni grad tri dana uzastopno.

Međutim, sudeći prema postojećim zakonima ova akcija je izvedena “nelegalno” jer je zaprašivanje iz vazduha zabranjeno još 2009. godine.

Direktiva 2009/128/EC je preporučila da se do 14.12.2011. primena pesticida prskanjem iz aviona zabrani zbog štetnog dejstva po zdravlje ljudi.

Danas zaprašivanje komaraca iz vazduha zbog virusa Zapadnog Nila - 12.08.2013
Zvanično saopštenje Sekterarijata za zaštitu životne sredine od pre par godina ukazuje da je upravo zaprašivanje iz aviona najefikasnija metoda suzbijanja komaraca. Isto saopštenje potvrđuje da supstanca lambda cihalotrin nije opasna po zdravlje ljudi u malim koncentracijama koje se koriste pri zaprašivanju. Supstanca je prošla sve potrebne testove na pticama, pčelama i ostalim osetljivim organizmima i dobila je pozitivnu ocenu.

Čime su nekada prskali komarce

Najpoznatiji insekticid za zaprašivanje odraslih jedinki komaraca proizvodi jedan od tri svetska agrohemijska giganta – Syngenta, i baziran je na vrlo toksičnom jedinjenju lambda cihalotrinu (lambda cyhalothrin). Registrovan je u skladu sa Zakonom o biocidnim proizvodima (Sl. glasnik RS br. 36/09 88/10 i 92/11), koji je usklađen sa Evropskom direktivom 98/8/EZ.

Švedska Agencija za hemikalije (KEMI) konstatovala je njegovu visoku toksičnost, svrstava ga u kategoriju Kancer 3, te ga označava kao posebno rizičnog za decu do 2 godine i trudnice (posebno u poslednjem tromesečju trudnoće).

Zanimljivo:  Zeleni talas na Zrenjanincu je očigledno NEMOGUĆA MISIJA!

U Srbiji su pre par godina bila registrovana 3 biocidna proizvoda protiv odraslih komaraca koja sadrže lambdu-cihalotrin za zaprašivanje iz aviona i jedan za zaprašivanje sa zemlje.

Čime sad prskaju komarce

Prema lokalitetu i konfiguraciji terena koriste se i različiti uređaji. Tretman urbanih delova grada vrši se uređajem ULV Aerosol Generator – hladno zamagljivanje, tretman priobalja, terena sa gustom vegetacijom vrši se dimnim generatorima za termalno zamagljivanje različite zapremine.

Tretman suzbijanja odraslih formi komaraca hladnim zamagljivanjem sprovodi se u urbanom delu grada, dok se tretman suzbijanja odraslih formi komaraca termalnim zamagljivanjem sprovodi se u parkovima, park-šumama, šumama, priobalju reka, grobljima kao i svim lokalitetima koji su obrasli gustom vegetacijom.

 

Prednost termalnog zamagljivanja jeste u tome što se aktivna supstanca koja deluje na odrasle oblike komaraca, rastvorena u organskom rastvaraču u obliku dima lagano provlači kroz gustu vegetaciju. Veličina kapljice pri radu sa dimnim generatorima je u proseku od 5 do 10 mikrona što omogućava lagano padanje aktivne suptance i njen duži kontakt sa komarcima.

Prema trenutnim informacijama tretman suzbijnja odraslih formi komaraca sa zemlje vrši se biocidnim preparatom koji je bezbedan po zdravlje ljudi i registrovan za tu namenu. Međutim nigde se ne navodi koji je to preparat.

Zanimljivo:  Zeleni talas na Zrenjanincu je očigledno NEMOGUĆA MISIJA!

Nezvanično razlog zašto nema zaprašivanja iz aviona

Jedan od nezvaničnih razloga zašto se komarci ne zaprašuju avionima iz vazduha jeste da nemamo letelice koje mogu da lete iznad naseljenih mesta. Da bi zaprašivanje moglo da se izvede iz vazduha potrebno je imati dvomotorne avione, a u Beogradu od 12 aviona samo su dva takva.

Najezda komaraca se nastavlja: Da li su postali otporni na hemikalije?

Letenje iznad naseljenih mesta, na visini manjoj od 300 metara je zabranjeno. Izuzetno se može leteti ispod propisane visine ako je let predhodno odobren od strane Direktorata civilnog vazduhoplovsta Republike Srbije.

Prilikom davanja ovakvih odobrenja posebna pažnja se obraća na preformanse aviona, u smislu sposobnosti za bezbedno sletanje na pogodan teren, u vanrednoj situaciji.

Takve uslove dvomotorni avioni sigurno ispunjavaju, dok kod jednomotornih zavisi od tipa i rute, što se procenjuje i validira prilikom izdavanja dozvole za konkretan let. U većini slučajeva iznad rubnih delova naseljenih mesta je moguće dozvoliti let i jednomotornim, dok iznad centralnih delova naseljenih mesta mogu da lete isključivo dvomotorni avioni.


Iz svega ovoga možemo zaključiti da samo u slučaju vanredna situacije do “zabranjenog” zaprašivanja komaraca iz vazduha “nekim” pesticidima avionima koji nisu namenjeni za te svrhe.


5 komentara

  1. Zaprašivanje iz aviona je zakon-puno efikasnije. Ovo sa zemlje više truje ljude nego komarce. Ovaj”zemaljski” insekticid ima isti “miris” kao i avionski

  2. Nekada kad su nas zaprasivali iz aviona nekakvim navodno stetnim preparatima mi u Beogradu nismo ni znali za krpelje, zitne bube a i komaraca je bilo manje. Sada nas zaprasuju ( i to vrlo retko ) nekim ” ekoloskim ” sredstvima po evropskom standardu ali zato nemozemo da se odbranimo od stetocina.
    Vratite nam DDT ( bili smo mnogo zdraviji uz njega ) i oslobodite nas raznih buba.

Ostavite odgovor

Vaša email adresa neće biti objavljena.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Poslednje iz Istraživali smo...

Idi na Vrh