Iako klima uređaji povečavaju potrošnju goriva i do 30 %, direktor GSP-a Željko Milković kaže da to nije razlog zbog kog se isključuje rashladni sistem.
Verovali ili ne, pravi razlog što su na mnogim starim autobusima klime ugašene jeste mogući požar.
– U 80 autobusa iz pogona „Kosmaj“ morali smo da isključimo klima uređaje jer smo utvrdili da su uzročnici požara. Dovode do opterećenja starih motora i izazivaju početnu paljevinu, ističe Željko Milković.
I dan danas plaćamo grešku jer je ugradnja 140 klima uređaja u vozila koja za to nisu predviđena bila totalni promašaj. Naime, motori vozila koja su stara iz tehničkih razloga ne podržavaju dodatno opterećenje.
– Klima u gradskom prevozu ovog leta neće biti ništa bolja, ni lošija nego prošlog, rekao je Željko Milković.
Od ukupno 1336 vozila GSP-a 621 vozilo je klimatizovano a čak 715 bez klima uređaja. Od 621 klimatizovanih vozila tek dve trećine njih radi što znači oko 400 vozila.
– Polovina našeg voznog parka ima klima uređaj a od toga dve trećine tih uređaja radi. Na novim vozilima, kao što su „solarisi”, 32 MAN autobusa, deset na CNG pogon, KAF tramvaji i beloruski trolejbusi, klima uređaji se redovno servisiraju. Međutim, u 142 autobusa u koja su pre četiri godine ugrađeni klima uređaji svega 30 % ove opreme radi, ističe Milković.
Sudeći prema statistici, popravka klima uređaja u tim vozilima je, kako kaže Milković, praktično nemoguća.
– Mi smo raspisali tender za delove ali problem je što su nam mnogi radnici koji su popravljali te uređaje otišli. Dok su te klime bile u garanciji, one su održavane, međutim, nakon toga su počele da se kvare. Nažalost, nasledili smo taj problem a pokazalo se da ta ugradnja nije bila svrsishodna, priča Milković.
Mnogi autobusi koji su na ulicama glavnog grada, tačnije četvrtina, ne zadovoljavaju standarde Evropske unije.
– Po tim kriterijumima, autobusi koji su stariji od deset godina i prešli su 800.000 kilometara idu u rashod. Kod nas 25 % autobusa prešlo je čak 1.700.000 kilometara i u proseku su stariji od 11 godina, kaže Milković.
U gradskom prevozu je već „pakao“ a tek nas očekaju vrućine koje su iznad trenutnih 30 % (u hladu) a rešenja za vrućine u gradskom prevozu nema.