I Beograd će, poput Njujorka i Moskve, na prostoru železničkih koloseka dobiti zeleni koridor dug 2,9 kilometara. Prva faza radova, na deonici uz Karađorđevu, počinje ovog leta
Pruga koja spaja Pančevački most i Savamalu biće razmontirana ovog leta. Tačno 2,9 kilometara pruge i ranžirna stanica pretvoriće se u linijski park. Zeleni koridor biće podeljen na šest sekcija. Vrednost projekta koji počinje da se ostvaruje na leto je oko 19 miliona evra. Završni radovi očekuju se 2022. godine – najavljuje, gradski arhitekta Milutin Folić.
Pruga koja je do sada razdvajala prestonicu od obala Dunava i Save biće element spajanja – objašnjava Folić. – Izgradnju počinjemo ovog leta, kada će se urediti deonica od Brankovog mosta do Beton hale.
Zato je ove godine planiran međunarodni arhitektonski konkurs kojim će biti pozvana poznata svetska imena da učestvuju i osmisle izgled parka koji prolazi kroz srce Dorćola. Svakako će biti sličan moskovskoj Zarjadiji ili njujorškom parku Haj lajn. Tamo je transformacijom zastarele železničke infrastrukture u zapadnom delu Menhetna, stvoreno zeleno ostrvo sa šetalištem, botaničkom baštom i gradskim trgom.
Zeleni koridor biće različite širine. Negde samo pet metara, a negde stotinak, kao što je slučaj kod ranžirne stanice u blizini „25. maja“.
Obuhvataće pešačke staze, igrališta za decu, sportske terene, česme, biciklističke staze. Planom je predviđen odvojen prostor za umetničke izložbe. Na pojedinim deonicama ostavićemo šine i poneki vagon, koji može da bude restoran, prodavnica suvenira ili prostor za umetničke radionice – zaključuje Folić.
Buduću oazu ispuniće obilje zelenila, skulpture u javnom prostoru, klupe, česme, a pešačkim stazama biće povezana sa Savamalom, Kosančićevim vencem i Dorćolom.
Prva etapa linijskog parka biće integralni deo uređene Karađorđeve ulice. Trotoari pored zgrada biće prošireni na pet metara, imaće drvored, dok se tramvajska pruga pomera prema reci, a baštice popločavaju kamenim kockama.
Autobusi kojima je sada dozvoljeno da prelaze prugu da bi tik do reke pokupili turiste sa brodova, posle rekonstrukcije imaće parking-mesta uz ulicu kako bi šetalište bilo oslobođeno saobraćaja.
Delovi šetališta biće obloženi drvetom, dobiće nove klupe, dečje igralište, Železnički tunel koji se naslanja na Beton halu biće prostor za umetnike.
Kada pruga bude uklonjena, pešaci će iz svake dorćolske ulice, peške moći da se spuste do budućeg Muzeja Nikole Tesle i Dunavskog keja.
Donacije od investitora
Prvi deo linijskog parka, koji će se ove godine raditi uz Karađorđevu ulicu, osmislio je arhitekta Boris Podreka. On je projektant i budućeg stambeno-poslovnog kompleksa koji će holandski investitor zidati na mestu bivše fabrike „Beko“ na Dorćolu.
Nezvanično, holandski investitori nedavno su obećali da će donirati deo novca za budući linijski park. Folić očekuje da će projekat podržati i investitori koji će zidati u Luci Beograd, marini Dorćol i nekadašoj fabrici „Daka“.