in

Izgradnja pristupnih saobraćajnica mosta Borča-Zemun pod znakom pitanja

Zemljište pristupnih saobraćajnica mosta Borča-Zemun
Zemljište pristupnih saobraćajnica mosta Borča-Zemun

Zbog izgradnje pristupnih saobraćajnica mosta Borča-Zemun, država proglasila plodno zemljište neplodnim kako bi vlasnicima platila mizernu cenu otkupa. Vlasnici zemljišta najavljuju proteste i žalbe ambasadama i sudu u Strazburu.

Važnost mosta Borča – Zemun, koji grade kineski neimari, i prethodna i sadašnja vlast apostrofiraju kao prioritet.

Kako radovi na izgradnji mosta odmiču, tako se na terenu pojavljuju nosioci gradske vlasti, resorni ministri, pa čak i predsednik Vlade, ponosni što će most biti završen „pre roka“. Slikaju se, daju izjave i uzimaju poklone od Kineza, ignorišući činjenicu da država, na „mala vrata“, oduzima zemljište od pravih vlasnika, nudeći im „siću“ za ono što su decenijama sticali i obrađivali!

Vlasnici zemljišta prete da će blokirati izgradnju pristupne saobraćajnice, jer država pokušava da ih prevari.

Ko se krije iza ove afere, tek ćemo saznati

Kako vlasnici parcela tvrde, prevaru je „zakuvana“ u Direkciji za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda i da je naloženo je da obavi deoba katastarskih parcela.

Međutim, iako su vlasnici zemljišta decenijama obrađivali ove parcele i ubirali plodove sa njih, Služba za katastar proglasila je zemljište neplodnim! Razlog – cena obradivih površina daleko je veća u odnosu na jalovu zemlju.

Vlasnici zemljišta uložili su žalbu Ministarstvu za zaštitu životne sredine, ali je ono odbilo prigovor kao – neosnovan! Odmah zatim, vlasnici su se za pravdu obratili Upravnom sudu; odgovor još nije stigao.

Malo im zemljište za saobraćajnicu, hoće i zemljište pored iste

Kineski most Borča – ZemunNaime, priča se na završava na ovome. Služba za katastar donela je drugo rešenje, opet na zahtev Direkcije, po kom vlasnicima zemljišta oduzima i tri puta veće površine za izgradnju benzinskih pumpi i drugih objekata!

Time su vlasnici, praktično, opet pokradeni, jer im je uskraćena mogućnost da sami svoje zemljište prodaju budućim investitorima po tržišnoj ceni.
Vlasnici su se žalili i na ovo rešenje, tražeći da im umesto svog oduzetog zemljišta bude dodeljeno neko drugo, jer im je ono jedini izvor prihoda. Iz Direkcije je stigao još jedan negativan odgovor.

Pošto se radi o komasiranom zemljištu, ovim se, tvrde vlasnici zemljišta, drastično krši Zakon o poljoprivrednom zemljištu koji u članu 27. izričito kaže da se „obradivo poljoprivredno zemljište uređeno komasacijom ne može usitniti na parcele čija je površina manja od jednog hektara“.

Kako je cena snižena čak 20 puta

Kineski most Borča – Zemun Vrhunac je usledio kada je Republički geodetski zavod, rešavajući po zahtevu Direkcije, izdao rešenja o eksproprijaciji, ne uvažavajući zahteve poljoprivrednika-vlasnika, po kojima se brišu pravi vlasnici zemljišta, a kao novi vlasnik pojavljuje se Grad Beograd. Uzgred budi rečeno, postupak novčane nadoknade nije pokrenut, ali je zato uknjiženo vlasništvo u ime grada Beograda.

Svi hoće zlatnu koku ili jaje

Zlatna koka ili zlatno jaje zemljište mosta Borča-Zemun

Grad kao vlasnik dodatnog zemljišta koje nasilno kupuje po drastično nižoj ceni od tržišne, stvara sebi mogućnost za korupciju kada most Zemun-Borča bude gotov. Jer, izvesno je da će to zemljište biti „zlatni rudnik“ svakog vlasnika pumpe, restorana, hotela…

Naknadno, ponuđena je cena otkupa svega 320 dinara po kvadratnom metru. Vlasnici zemljišta odbili su ovu ponudu iz dva razloga. Najpre, jer obrađivanjem tog zemljišta hrane porodice; pristankom na cenu od 320 dinara po kvadratnom metru ne bi dobili novac od kog mogu da žive, niti bi od tog novca bilo gde u blizini mogli da kupe drugo zemljište.

Takođe, parcelizacija je urađena tako da se vlasnicima oduzima najveći deo zemljišta (ali ne i sve što imaju), pa će ostatak parcela otežano obrađivati i moći će da im priđu samo ako zaobiđu auto-put!

Ipak, nisu svi vlasnici zemljišta prošli „kao bosi po trnju“. Vlasnicima manjih površina Direkcija je isplaćivala korektnu nadoknadu od 800 do 6.000 dinara po kvadratnom metru. Novu cenu – skoro 20 puta manju – odredila je Poreska uprava Palilule, koja vlasnicima ne dozvoljava uvid u poresku osnovicu.

Naravno, sve je po zakonu!

Usvajanjem urbanističkog plana 2010. godine zemljište namenjeno za izgradnju saobraćajnice određeno kao građevinsko zemljište, kažu iz Direkcije.

Takođe, podsećaju da evidenciju o tome vodi Republički geodetski zavod, tako da Direkcija ne može imati bilo kakva saznanja o načinu korišćenja zemljišta u prethodnim decenijama i da prema važećim propisima, procenu tržišne vrednosti zemljišta određuje Poreska uprava Ministarstva finansija RS.

I opet međunarodni skandal

Kako državne službe koriste sve moguće mehanizme za odugovlačenje, a most Zemun-Borča zaista „niče pre roka“, vlasnici će biti prinuđeni da se obrate za pomoć i međunarodnim institucijama, pre svega Sudu za ljudska prava u Strazburu i nadležnim institucijama za zaštitu prava manjina.

Jer, deo zemljišta je u vlasništvu Rumuna koji će, obećavaju, preko ambasade Rumunije zatražiti reakciju matične države i međunarodnu zaštitu. Protestna pisma biće upućena i na adrese svih ambasada u Beogradu.

Blokiraćemo izgradnju!

Vlasnici zemljišta na levoj obali Beograda odlučni su da raspoloživom mehanizacijom čuvaju svoje parcele i ne dozvole izgradnju pristupnih saobraćajnica mostu Zemun-Borča. Pozivaju se na Zakon o eksprorpijaciji, u kom piše da korisnik eksproprijacije (u ovom slučaju Direkcija) ima pravo da stupi u posed nepokretnosti onog dana kada postigne i potpiše sporazum o naknadi sa vlasnicima zemljišta.

2 komentara

Odgovori
  1. Toliko problema i toliko ne mogucnosti da se drzane sluzbe dogovore da je to strasno. Pa i naravno da je pod znakom pitanja i naravno da je skandal kad svako hoce na svoju stranu i gleda da zakoci gde moze.

Leave a Reply

Mali Zoran i porodica

Koliko u Srbiji ima „Malih Zorana“?

Dan zaljubljenih 2013

Volite se, bez obzira na to da li slavite „Dan zaljubljenih“