Ulazak automobilima u centar Beograda u budućnosti bi mogao da se – naplaćuje! Da se ova ideja ozbiljno razmatra dokazuje javna nabavka raspisana pre nekoliko dana, a koji ima za cilj izradu studije pod nazivom „Upravljanje saobraćajem u Beogradu kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni“.
Sa naglim porastom broja vozila u poslednjih nekoliko decenija došlo je do pojave zagušenja u saobraćaju, posebno u užim centralnim gradskim zonama. Posledice su mnogobrojne i pre svega se ogledaju u velikom povećanju: vremena putovanja, vremenskih gubitaka, potrošnje goriva, zauzetosti površine vozilima, emisije štetnih materija, buke… – stoji u ovom dokumentu.
Kako se dalje konstatuje, veliki broj gradova u svetu, poput Londona, Singapura, Stokholma, Milana, problem su rešili korišćenjem nekog od modela upravljanja saobraćajnim zahtevima, odnosno uvođenjem naplate zagušenja ili primenom razmenjivih kredita.
Gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović kaže da će studija „Upravljanje saobraćajem u Beogradu kroz model tarifiranja pristupa centralnoj zoni“ biti urađena, ali da to ne podrazumeva automatsko uvođenje sistema naplate prolaska vozila kroz centar.
Taksa za ulazak kolima u centar Londona uvedena je 2003. godine. Ona važi od 7.00 do 18.00 časova, svakog dana osim vikendima i praznicima. Na dnevnom nivou košta 11,5 funti ili 13 evra (kazna 65 funti). Od ove godine slična taksa biće uvedena i u Njujorku, na Menhetnu.
Stariji Beograđani možda se sećaju kako je svojevremeno na snazi bio „sistem par-nepar“. Zbog nestašice benzina početkom 80-tih godina prošlog veka jednog dana su na ulicama bila vozila koja su se završavala parnim, a drugog neparnim brojevima.
Foto: Blic