Putnici će u javnom prevozu, koji u Beogradu počinje da funkcioniše od 8. maja, morati da nose maske i rukavice, a u slučaju da neko pokuša da uđe u vozilo GSP bez ove zaštite, intervenisaće komunalna milicija, nova su pravila vožnje u GSP.
- Obaveza vozača i kontrolora je da ne puštaju u autobuse osobe bez maski i rukavica. Ukoliko puste takvu osobu, odgovaraće krivično za nepoštovanje mera za sprečavanje širenja zaraze (za šta je zaprećena kazna do tri godine zatvora).
Ukoliko građanin insistira da uđe bez zaštitne opreme u autobus, kontrolor poziva komunalnu miliciju, koja građanina udaljava.
Ukoliko neko bude bio baš bahat i insistirao da uđe u prevoz, takođe podleže krivičnoj odgovornosti – kaže Ivan Divac, načelnik komunalne milicije u Beogradu.
Gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević naveo je da su u vozilima obeležena sedišta koja mogu da se koriste, kao i gde će moći da se stoji, a u slučaju da se putnici ne pridržavaju propisanih mera ili da su sva obeležena mesta popunjena, vozačima je dozvoljeno da u vozila ne prime putnika.
On je objasnio da poslodavci mogu za svakog zaposlenog da uplate restriktivnu kartu, to jest da kupe kartu od 8. maja do kraja meseca.
Postoji mogućnost da polasci van špiceva, u periodima između 10 i 14 sati i od 20 časova do ponoći, budu organizovani na svakih pola sata.
Onima kojima je propao deo uplate prevoza za mart novac neće biti vraćen.
Honorarci i ugovorci moći će da izvade mesečne karte za zaposlene.
Pravu sliku o svemu ovome, nadležni za saobraćaj imaće tek od ponedeljka, utorka, kada se očekuje veći priliv zaposlenih u javnom prevozu i kada se budu videle kritične tačke.
– Nismo mogli da biramo kada će prevoz moći da se uspostavi. Stvorili su se uslovi da to bude od 8. maja. Zato će zaposleni imati priliku da uplate personalizovanu za drugi deo maja, a da se u ovih nekoliko dana prve polovine meseca voze uz pomoć dnevnih karata – ukazao je Vasiljević i dodao da, ako zaposleni jedan deo meseca ne radi, poslodavac može da uplati i restriktivnu kartu za zaposlenog, odnosno da se uplati samo za onoliko koliko radi.
Ali, na osnovu odgovora sekretara moglo se zaključiti da u vodu padaju i nade više zaposlenih da će im biti vraćen novac za propali deo uplaćene mesečne karte za mart.
Na refundiranje neće moći da računa neko ko uplati markicu za ceo maj.
– Neke stvari kao ove vanredne okolnosti jednostavno ne mogu da se planiraju. A ne postoji mogućnost vraćanja novca za tako nešto – dodao je Vasiljević.
Na insistiranje novinara da se objasni zašto nepersonalizovana na dopunu ipak trenutno neće biti moguća, sekretar je ocenio da je znatno povoljnije izvaditi i dopuniti mesečnu, nego overavati nepersonalizovanu.
A mesečnu za zaposlene, samo uz ličnu kartu, kakao je kazao, moći će da izvade i mnogi koji rade, ali nisu stalno zaposleni – ugovorci i honorarci.
Ipak, mnogim građanima i dalje nije jasno zašto se zaposleni na ovakav način uslovljavaju i zašto je do daljeg ukinuta kartica na dopunu, ako se zna da mnogi među njima u toku meseca naizmenično koriste i javni prevoz, ali i druge vrste prevoza.
Kada je reč o najavljenim redarima u prevozu koji će kontrolisati nošenje zaštitne opreme, razmak između putnika, njihov broj i validiranje, nadležni su odgovorili da oni neće biti angažovani o trošku grada, nego da je dogovor sa prevoznicima da oni sami organizuju osoblje za tako nešto.
Kako se ipak, nezvanično saznaje , nadležni su prevoznicima koji imaju višak osoblja sugerisali da za redare odrede one zaposlene koji trenutno nemaju zaduženja, dok je svim ostalim prevoznicima dato da odluče koji njihovi zaposleni će se time baviti.
Ukoliko „redarisanje” bude zadatak vozača za volanima, to će značiti da oni moraju, kada prime putnike, da osmotre da li svi nose opremu i da li je dovoljan razmak.
Ovo će i te kako biti dodatni pritisak za šofere, ali kako je rekao Jovica Vasiljević, vozači će, ako nešto ne bude u skladu sa propisima, moći da zaustave vozilo i da obaveste Operativno-kontrolni centar sekretarijata.
On će potom pozvati komunalnu miliciju koja će biti na više punktova.
Ovo je sukob medju ljudima u najavi ako ne i sigurno.