Pisali smo već o tome da je odluka o izgradnji nove Luke Beograd uzvodno od Pupinovog mosta već izvesna. Takođe dali smo svoju analizu što se lokacije luke tiče. Vreme lagano prolazi a taj projekat kao i svi ostali potencijalni projekti Kine još uvek su samo u planu i na papiru.
Naime svi ti veliki projekti najavljeni su pre dve godine na Samitu 16 zemalja jugoistočne Evrope i Kine u Beogradu. Kasnije su potvrđeni i digla se prašina oko njih ponovo prilikom posete predsednika Kine Srbiji.
Kako je nazvan „Jedan pojas jedan put“ ili „Novi put svile“ trebalo bi da bude veza kompanijama iz Kine sa evropskim tržištem. Srbija zbog svog geografskog položaja predstavlja važnu deonicu ovog puta i iz tog razloga Kina želi da ulaže u infrastrukturu u Srbiji.
Kao ključni delovi ovih projekata navode se rekonstrukcija pruge Beograd-Budimpešta posle koje će vozovi moći da se kreću ovom deonicom do 160 ili čak 200 km/h. A takođe je veoma važna i izgradnja luke nedaleko od Pupinovog mosta koja treba da predstavlja važno čvorište robne razmene.
Kinezi su bili spremni još 2014. da ulože 300 miliona evra u izgradnju luke i opremanje kompletnog multimodalnog transportnog centra. A dodatna sredstva bila su u planu za slobodnu industrijsku zonu nedaleko od Pupinovog mosta. Zapelo je iz razloga što Evropska unija nije baš srećna kada je izgradnja bescarinskih zona u pitanju, tako da će ovaj deo projekta ipak pričekati.
Kina je od nedavno vlasnik 67% udela luke Pirej u Grčkoj i upravo preko nje ide većina robe iz Kine. Transport kroz Srbiju se odvija železnicom koja je jako spora i predstavlja problem za brzinu transporta. Tako da što se tiče svih projekata koje je Kina namerila u Srbiji, pa tako i Luku Beograd, sigurno će doći na red samo je pitanje vremena.