Kako su donete brojne promene u vezi sa tarifiranjem karata u GSP-u, mnogi građani pokazuju svoje nezadovoljstvo. Kako navode gradske vlasti, ovakvi slučajevi su primećeni u raznim delovima grada.
Znamo da nadzor u autobusima direktno daje informacije o vama, vašem kretanju i sl. Da li postoji neodgovoran odnos prema zaštiti podataka o ličnosti, kršenje prava građana i rušenje ugleda države?
Večiti problem „Big Brother is watching you“ poznata je fraza iz dela koje aludira na vladin nadzor svakoga, na integrisani i automatizovani sistem.
Stanovnici Leve obale često navode svakodnevne probleme sa „Bus plus“ sistemom, žalbe na neadekvatne autobuse, loše ponašanje kontrolora, kašnjenja i kvarove.Da li ti isti kontrolori mogu i da budu prikladna zaštita građana,a ne izbacivači.
Gradski sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović navodi:
„Na liniji 511 takođe nepoznata lica su razbila dva stakla i tom prilikom povredila maloletnu putnicu S.I. koja je zadobila lakše povrede po licu i rukama.
To su ozbiljni troškovi u situaciji kada Republika Srbija i Grad Beograd čine ogromne napore da uspostave stabilan sistem finansiranja, naplate troškova, a i naplate prevoza. Podjednako je važna bezbednost i putnika i vozača.
Nastojanja grada su da nabavi kamere za vozila gradskog prevoza. Sada imamo oko 220 vozila sa kamerama koje sve vreme dok je vozilo u saobraćaju beleže aktivnosti neposredno ispred i u vozilu. Plan je da se za oko 860 vozila GSP ‘Beograd’ obezbede kamere koje će biti raspoređene u vozilima. To je način da podignemo nivo bezbednosti putnika i vozača.
Uvođenje videonadzora je u završnoj fazi i u narednih desetak dana bi trebalo da bude otvaranje ponuda, postupak javne nabavke je u toku, tako da se nadam da će kamere vrlo brzo biti u vozilima“, istakao je Rafailović.
Da li su kamere neodgovoran odnos prema zaštiti podataka o ličnosti ispitujemo za vas.
Pitali smo gde je granica između željenog benefita – bržeg hvatanja počinilaca krivičnih dela, i ugrožavanja nečije privatnosti. Pokretni IP video nadzor u autobusima i vozovima – da li je konačno rešenje vandalizma?
Najviše što brine građane jesu razmena i korištenje privatnih informacija. Oni čvrsto tvrde da im je zaštita privatnosti jako važna.
Mi pronalazimo da se na zvaničnom sajtu „Bus plusa“ u odeljku „Prednosti sistema“ kao neke od prednosti korišćenja ovog sistema nalaze:
- Uvođenje najsavremenijeg sistema satelitskog praćenja vozila,
-
Obezbeđivanje elektronskog praćenja svih učesnika u sistemu javnog prevoza (vozila, vozača, kontrolora, frekvencije putnika po svakom autobusu, kupovine karata i ostvarenih dopuna),
-Unapređenje informacionog sistema – podaci o korisnicima (struktura, mobilnost po strukturi, vrsti karata koje koriste, učestalost korišćenja…) itd.
Ovakvi podaci pokrenuli su neka pitanja koja smo uputili Povereniku za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.
Da li je nama, kao građanima Beograda, zaista potrebna ovoliko rigorozna kontrola?
Gradska uprava grada Beograda, Sekretarijat za saobraćaj, Direkcija za javni prevoz, odlučila je da pojedine poslove u vezi sa obradom podataka ugovorom poveri privrednom društvu „Apex Solution Technology“ iz Beograda. „Apeks“ vrši obradu samo onih podataka koji se prikupljaju prilikom izdavanja personalizovanih smart kartica i prodaje dopune karata, a na osnovu saglasnosti lica čiji se podaci obrađuju. Uređena je procedura povezivanja podataka koji nastaju prilikom validacije personalizovanih kartica sa podacima koji se prikupljaju prilikom izdavanja istih, tj. kada može i pod kojim uslovima doći do „uparivanja“ ove dve vrste podataka.
Niko od građana ne opravdava pojedinačnu nasilnost, naravno da za novac koji daju žele sigurnost. Ako se lako menjaju stavovi po definisanju cene karata, da li imamo sigurnost u davanje ličnih informacija istim ljudima? Pitamo se čemu služi komunalna policija,za koju su već odvojili budžet.Da li je narod besan jer nema mogućnost da zaradi za kartu ili je kamera ta koja sve rešava.
Jedino što mogu da nam donesu kamere je da ne viđamo možda ovakve scene – uveo prase u autobus!
некад се много више људи возило градским превозом, радиле су фабрике, било је више деце у школама…
Данас се углавном повећаввју трошкови превоза. За народ карта и да је 10 динара велики је издатак, Привилеговани имају службена возила.
Треба радити на смањењу цене превоза можда и бесплатном градском превозу за све.
Контролори, камере, техничка подршка видео надзора апаратура, колико би то појефтинило цену карте.
Човек без прихода и са приходима од десетак хиљада динара мора да се превезе ако га контролор малтретира мора да се брани.